Het super-de-luxe warenhuis Haussmann wil vanaf begin 2017 de strijd aangaan met de Bijenkorf in Amsterdam en de bovenkant van de markt bedienen. Maar het aantrekken van topmerken blijkt lastiger dan gedacht.

Londen heeft Harrods. Parijs heeft Galeries Lafayette. New York heeft Bergdorf Goodman. Luxe warenhuizen met allure, die tot de verbeelding spreken van shoppers over de hele wereld. Datzelfde wil Haussmann voor elkaar krijgen in hartje Amsterdam.

Het nieuwe warenhuis, dat in februari 2017 de deuren opent aan het Rokin, moet het paradepaardje worden van winkelend Amsterdam. Zevenduizend vierkante meter aan winkelruimte verdeeld over zeven verdiepingen. Compleet met een eigen ingang vanaf de metrohalte, valetparking, een limoservice vanaf Schiphol en personal shoppers die klanten van advies voorzien.

Alles onder een dak

Wat gaat Haussmann anders doen? “Het principe van de PC Hooftstraat en in de Bijenkorf is hetzelfde. Het zijn namelijk allemaal losse merkwinkels, die vaak door het merk zelf helemaal geëxploiteerd worden. Inclusief het personeel”, aldus Haussmann-topman Frans van der Kraan in mei tegenover Z24. “Haussmann gaat allerlei merken samenbrengen onder één dak, waar medewerkers de klanten door de hele collectie heen kunnen adviseren.”

Een dapper streven, in een tijd waarin Nederlandse warenhuizen het moeilijk hebben. Vorig jaar sloot het befaamde Maison de Bonneterie na 125 jaar haar deuren. En dit jaar kampt V&D met grote financiële problemen.

Topmerken lokken

Haussmann wil dé bestemming worden voor vermogende individuen met een verfijnde smaak. Daarvoor moeten ze topmerken overtuigen om hun collectie uit te stallen in het nieuwe pand aan het Rokin. Maar dat gaat minder makkelijk dan gedacht, zeggen bronnen uit de mode- en vastgoedmarkt tegenover Het Financieele Dagblad.

De tassen, kleding en accessoires van Louis Vuitton en Hermès zullen in ieder geval niet bij Haussmann te koop zijn, bevestigt topman Van der Kraan aan de zakenkrant. Zij willen hun eigen winkeltje inrichten, de zogenoemde shop-in-shop, zoals in de vestiging van de Bijenkorf even verderop aan het Rokin. Maar dat past niet in het concept van Haussmann. "Dat is jammer, maar we gaan ons concept niet aanpassen", aldus Van der Kraan.

Het kan zijn dat de Bijenkorf exclusiviteit verlangt van modemerken die hun eigen winkeltje runnen in de vestiging aan het Rokin, en op die manier verhindert dat Haussmann de absolute topnamen binnenhaalt. Of dat zo is, wil een woordvoerder van de Bijenkorf niet zeggen tegenover het FD.

Toekomst voor Haussmann?

Voor Haussmann is het afhaken van Louis Vuitton en Hermès ongetwijfeld een tegenvaller. Het nieuwe warenhuis heeft aansprekende merken nodig om rijke kopers naar de winkel te lokken. Een alternatieve strategie is om onbekendere merken die wel topkwaliteit bieden naar Nederland te halen en die te presenteren als iets exclusiefs. Maar daar zullen minder mensen op afkomen dan op ontwerpen van grote modehuizen.

Fashiondesigner Lilian Driessen ziet het somber in voor Haussmann. Het nieuwe warenhuis mikt op dezelfde doelgroep als de Bijenkorf, en het is de vraag of de Amsterdamse luxemarkt groot genoeg is voor nog een speler, tekent het FD op. "De markt is uitgedijd doordat de meeste luxemerken wereldwijd steeds meer eigen winkels aan het openen zijn. Daar zit een limiet aan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl